tiistai 23. heinäkuuta 2013

Laulutekniikka kuntoon

Kitarasointujen tunnelmallisiin saloihin saat tuntuman tästä artikkelistani.  Kunhan helpot perussoinnut ovat hallussa voi alkaa jo lauleskellakin.

Karaoken laulaminen on tunneilmaisua parhaimmillaan. Hyvällä laulutekniikalla lauluihin saa mukaan enemmän tunnetta. Itse olen laulanut karaokea vain kerran Jyväskylän Sataman Yössä. Esitin Unto Monosen Satumaan.

Yksityislaulutunteja olen saanut kahdelta erittäin pätevältä laulunopettajalta. Lisäksi trumpetinsoiton alkeita opiskellessani tajusin keskivartalotuen merkityksen. Voice Massage –hoidossa kävin ystävänpäivänä. Perjantaina taas pääsen laulajille tarkoitettuun Pilates-ryhmään. Ja täytyy sanoa, että noihin koulutuksiin ja hoitoihin sijoittamani rahat eivät ole menneet hukkaan. En olisi ikinä uskonut, miten lauluääneni voi kehittyä niin paljon näin lyhyessä ajassa.

 

Julia Eisenberg

Laulutekniikan perushengityksen minulle opetti aikanaan Helsingissä Markku Runne.  Hän neuvoi, miten sisäänhengityksen aikana vyötärön alueen tulisi levetä sivusuunnassa. Tässä auttoi hyvin yksinkertainen harjoitus, jonka aikana ylävartaloa kallistettiin eteenpäin noin 90 asteen kulmaan, jolloin sisäänhengitys sijoittui itsestään oikeaan paikkaan.

Trumpetinsoiton opettajani Markku Renko taas selitti palleatuen merkityksen. Siinä ikään kuin vedetään napaa sisään uloshengityksen loppuvaiheen aikana pitäen kuitenkin kyljet mahdollisimman leveinä. Laulutekniikassa toimii aivan sama menetelmä.

Tämän kirjoituksen varsinaisena innoittajana on kuitenkin Sini Spoof. Löysin hänen ilmoituksensa kaupan ilmoitustaululta Complete Vocal Tekniikan tutustumiskurssista pyydettyäni esirukousta lauluääneni kehittymiseksi. Iltapäivän mittaisen koulutuksen aikana selvisi mistä CVT:ssä on kyse.

Nyt alkuvuodesta kävin neljä kertaa hänen laulutunneillaan Musiikkikoulu Moodissa. Niiden aikana hän neuvoi minua hengitystekniikassa, sävellajivalinnassa ja äänentuotossa Complete Vocal Techique- periaatteiden mukaan. Sisäänhengityskin on niin helppoa, että siinä vain ilman annetaan täyttää keuhkojen alaosa, jolloin vyötärö levenee, vatsa rentoutuu ja pullistuu hieman. Myös selkä levenee.Uloshengityksen kontrolloinnissa tarvitaan ns. tukea.

Eilen en ollut uskoa korviani, kun asetin käteni kouruksi suulta korvalle kuullakseni oman lauluääneni sellaisena kuin muut sen kuulevat. Tänään sain vielä neuvon siitä, miten lauluihini tulee aidon hymyn tuntua. Kiitos, Sini!

Mikäli vakuutuit Sinin lahjoista laulunopettajana ja CVT:n toimivuudesta, niin sinäkin voit investoida lauluääneesi. Sinillä on nyt keväällä vielä joitakin vapaita opetusaikoja aamupäivisin. Keväällä hänellä on tarkoitus järjestää CVT-tutustumiskurssi, jonka aikana oppii CVT -perustermit.

Muualla Suomessa toimivien CVT-opettajien listan näet tuossa alla:
 
http://www.completevocaltechnique.fi/CVT-opettajat/index.html

Muusikoiden nettipalstalla keskustelu CVT:stä on myös pääosin ylistävää:


Suomenkielisen ”Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikka” -kirjan voit tilata:

http://hintaseuranta.fi/tuote/kokonaisvaltaisen-aanenkayton-tekniikka-cathrine-sadolin-kirja/603062




Taitavuuden tunne, joka viriää mieleen, kun huomaa osaavansa laulaa, löytyy tunnekartalta kello yhden suunnalta keskipisteestä lukien kolmannelta kehältä. Siitä ympäriltä näet myös muita mukavia tunteita, jotka lisännevät itseluottamustasi alkaessasi etsiä lauluääneesi aivan uusia ulottuvuuksia.




             Laulelemisiin,

             Pelle Gudsson


 

PS. Perusteellinen selostus CVT-tekniikasta englanniksi löytyy sivustolta :


Syyskuussa 2011 alkaa Jyväskylässä aivan uuden tyyppinen Pilatekseen perustuva äänenkäyttöä helpottava koulutus. Minna Myllymäki voi ehkä järjestää vastaavia koulutuksia tilauksesta muuallakin Suomessa.

Itselläni tuon koulutuksen vaikutukset ovat selvästikin kuultavissa vielä puolen vuoden jälkeenkin kursseista. Suosittelen lämpimästi.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti